Beter articuleren
Beter articuleren
Duidelijk praten, iedereen moet het leren. Het ene kind is er snel mee weg, terwijl het andere wat meer tijd nodig heeft. Niet erg, oefening baart immers kunst.
Duurt het echt lang voor je kind het articuleren onder de knie heeft? Kom langs bij Logomagie, dan lossen we het samen op.
Fonetische articulatiestoornis
Fonetische articulatiestoornis
Kinderen met een fonetische articulatiestoornis zijn niet in staat om bepaalde klanken te vormen. Ze spreken de klank bijgevolg slechts gedeeltelijk uit, laten ‘m volledig weg of vervangen ‘m door een andere klank.
Als logopedist ga ik op zoek naar de oorzaak van het probleem. Dat kan structureel zijn, bijvoorbeeld de tongriem die te kort is, of motorisch, wanneer ze bijvoorbeeld de /r/ niet kunnen uitspreken omdat ze niet genoeg trilling kunnen produceren.
Fonologische articulatiestoornis
Fonologische articulatiestoornis
Bij een fonologische articulatiestoornis kunnen kinderen de klanken wel uitspreken, maar ze gebruiken ze verkeerd in woorden. De reden daarvoor is eenvoudig: de kinderen begrijpen niet hoe het klankensysteem precies werkt. Daarom verzinnen ze hun eigen regels, die ze vervolgens consequent toepassen. Een proces binnen klankverwerving dat elk kind doorloopt, maar langer duurt bij kinderen met een fonologische articulatiestoornis.
Bovendien kunnen de regels die kinderen zonder articulatiestoornis bedenken ondergebracht worden in 3 categorieën:
- 1
Substitutieprocessen: een klank wordt steevast vervangen door een andere klank
- 2
Syllabestructuurprocessen: bepaalde lettergrepen/klanken worden weggelaten
- 3
Assimilatieprocessen: een klank wordt onder invloed van omliggende klanken deels of volledig vervangen door een andere klank
Kinderen met een fonologische articulatiestoornis kunnen daarnaast ook regels verzinnen die niet tot die 3 categorieën behoren. We spreken dan van afwijkende of atypische processen.