Wanneer leren moeilijk gaat
Wanneer leren moeilijk gaat
Als ouder wil je het beste voor je kind, altijd. Het liefst zie je je zoon of dochter door het leven fladderen, zonder al te veel moeilijkheden die zijn of haar pad kruisen. Kan je kind niet zo goed mee op school, dan is die knoop in je maag daar.
Maar wees gerust, met de juiste ondersteuning lukt het wel.
Leerproblemen …
Leerproblemen …
Sommige kinderen verwerken de leerstof op school niet altijd even snel of gemakkelijk als hun klasgenoten. Als die achterstand met de nodige logopedische begeleiding ingehaald kan worden, spreken we van een leerprobleem. Als logopedist help ik dan vooral bij het aanleren en automatiseren van de juiste vaardigheden en technieken.
… versus leerstoornissen
… versus leerstoornissen
Bij andere kinderen zijn de moeilijkheden zo hardnekkig dat ze zelfs na intensieve begeleiding op school of door een logopedist moeite blijven hebben met het verwerken van de leerstof. Ze krijgen de materie simpelweg niet geautomatiseerd. De term leerproblemen maakt dan plaats voor het begrip leerstoornissen.
Dyslexie of leesproblemen
Dyslexie of leesproblemen
Kinderen met dyslexie vertonen hardnekkige problemen bij het aanleren en vlot toepassen van lezen en/of spellen op woordniveau. In het eerste leerjaar leren kinderen om letters en klanken aan elkaar te koppelen. Heeft je kind dyslexie, dan blijft letter- en woordherkenning ondanks regelmatig oefenen en zelfs intensieve logopedische therapie moeilijk.
Dysorthografie of spellingsproblemen
Dysorthografie of spellingsproblemen
Dysorthografie levert dan weer blijvende problemen op het vlak van spelling op. Zo duiken er moeilijkheden op bij het schrijven van hoorwoorden (bv. eu/ui of b/d), onthoudwoorden (bv. ei/ij of au/ou) en regelwoorden (bv. open en gesloten lettergrepen). Dysorthografie en dyslexie zijn sterk met elkaar verwant en komen vaak samen voor.